piątek, 7 sierpnia 2020

BohaterON - włącz historię


Dzień dobry w piątek!

Za oknem skwar, drugi dzień upałów a ja leżę w łóżku z niezłym przeziębieniem i okropnie bolącym gardłem i zastanawiam się dlaczego akurat teraz i dlaczego akurat mnie to dopadło? Nienawidzę chorować, czuję się wtedy do niczego, taka bezbronna i krucha. Nie mam siły na nic, bym tylko leżała i spała a tu leci kolejny piękny dzień. No nic trudno, jakoś to będzie, wykuruję się i mam nadzieję, że już żadna paskudna infekcja się mnie nie czepi. A jak Wy trzymacie się ze zdrowiem? A dzisiaj 7 sierpnia, jakie wydarzenie miało miejsce 76 lat temu tego dnia?

Siódmy dzień sierpnia  który to wpisuje w kalendarium Powstania Warszawskiego jako dzień walki zgrupowania „Radosław” na cmentarzach kalwińskim i ewangelickim. 7 sierpnia ruszyło też przemieszczanie się warszawskimi kanałami ściekowymi. Nie wyobrażam sobie nawet co musieli czuć Powstańcy. Mam ciarki jak to czytam a co dopiero przeżyć, istna masakra.  Jeśli ciekawią Was kolejne dni powstania zerknijcie proszę na tę stronę  .

BohaterON. Rusza akcja wysyłania pocztówek do Powstańców ...

Czym jest BohaterON?

 

BohaterON – włącz historię! to ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. Jest realizowana od 2016 roku przez dwie wrocławskie organizacje: Fundację Rosa i Fundację Sensoria, których działaniom przyświeca hasło: Pamięć – Edukacja – Pomoc.

 

DLACZEGO BOHATERON? 

Nazwa akcji stanowi połączenie dwóch słów – polskiego „bohater” oraz angielskiego „ON”, czyli „włączyć”. Angielskie „ON”, zapożyczone z popularnego przymiotnika „on-off”, dosłownie włącza historię bohatera – film lub prezentację. Nazwa projektu ma również sygnalizować chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń realizowanych w celu promocji dziejów naszego narodu oraz historii ludzi żyjących w czasach drugiej wojny światowej i wykazujących się patriotyczną postawą – osób, które nie chciały zostać bohaterami i wcale się za nich nie uważają, ale narażając swoje zdrowie za walkę o ojczyznę, stały się wzorami do naśladowania.

PAMIĘĆ

Za pośrednictwem kampanii chcemy promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową w Polsce i poza jej granicami, a także tworzyć wspólnotę pamiętającą o historii naszego kraju i jego bohaterach przez cały rok. W tym celu umożliwiamy każdej zainteresowanej osobie wysyłkę pocztówki, listu bądź laurki do wybranego Powstańca Warszawskiego. Przez cztery edycje kampanii do uczestników walk o stolicę napisano ponad osiemset tysięcy kartek! Wszystkie dowody uznania za naszym pośrednictwem trafiły do Powstańców, w wielu przypadkach stając się początkiem pięknego dialogu pokoleń.

By promować postawy patriotyczne i działania związane z propagowaniem wiedzy o historii Polski XX wieku, w 2019 roku ustanowiliśmy Nagrody BohaterONy im. Powstańców Warszawskich. W szczególnym roku 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego chcieliśmy zwrócić uwagę społeczeństwa na istotę opowiadania naszej historii przez nas samych – ponieważ inni zrobią to za nas – niekoniecznie utrwalając prawdę.

EDUKACJA

Ważną część naszej kampanii stanowi edukacja młodzieży szkolnej. Pokazujemy, że historia nie musi być nudna – jej treści można przekazać w atrakcyjnej dla młodych ludzi formie. Dla uczniów organizujemy warsztaty wykorzystujące elementy edukacji pozaformalnej i spotkania z uczestnikami Powstania Warszawskiego, a dla nauczycieli – wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej – realizujemy seminaria, podczas których dzielimy się swoim doświadczeniem i receptą na niestandardową lekcję historii. Pedagodzy otrzymują od nas również gotowe konspekty zajęć do przeprowadzenia  w szkole.

POMOC

Przez cały rok angażujemy się w pomoc skierowaną do bohaterów walk o stolicę. Wraz z coraz liczniejszym gronem wolontariuszy pomagamy Powstańcom Warszawskim w codziennych obowiązkach, koordynujemy pomoc medyczną, a także wspieramy materialnie tych, którzy tego potrzebują. Organizujemy internetowe zbiórki, finansujemy zakup i dowóz domowych obiadów, pomagamy w przeprowadzeniu drobnych remontów.


W 2018 roku – dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Obrony Narodowej – zrealizowaliśmy projekt „Świąteczna Paczka dla Powstańca”, w ramach którego – z okazji Bożego Narodzenia – podarowaliśmy bohaterom walk o stolicę bony o wartości 250 zł na realizację indywidualnych potrzeb.


Wyślij kartkę do Powstańca | Bohateron

Od 2016 roku, właściwie od początku akcji BohaterON można od 1 sierpnia do 2 października ( czyli tyle ile trwało powstanie) wysłać pocztówkę dla Powstańca. Kartki dostępne są w oddziałach Poczta Polska a także na stacjach Orlen. Pocztówki są całkowicie bezpłatne, wystarczy pobrać tyle ile się chce, napisać na odwrocie kilka ciepłych słów, jeśli chcemy podać swój adres do korespondencji zwrotnej, zakupić znaczek i wysłać. Można także wysłać list albo laurkę do Powstańca. Na stronie BohaterON  pod tym linkiem tutaj możecie poczytać o powstańcach którzy jeszcze żyją a także wybrać sobie osobę do której chcecie napisać list, wysłać kartkę czy laurkę. Kartki można wysyłać także online. 


Co daje BohaterON?

W moim mniemaniu ta akcja kształtuje w nas ducha patriotyzmu. Uczy szacunku do ojczyzny, jej historii i tradycji. Pokazuje ile ludzie musieli wycierpieć byśmy MY mogli teraz żyć w wolnym kraju. Powstańcy którzy cudem przeżyli są żywymi świadkami tamtych wydarzeń. Akcja BohaterON to nie tylko wysłanie kartki to także pomoc tym ludziom, zorganizowanie paczek, wspomaganie pieniężne itp. Kartki, listy i laurki są miłym akcentem, są obrazem tego, że pamiętamy o Powstańcach, że dziękujemy im za ich poświęcenie, odwagę, męstwo i hart ducha. Dla mnie Powstańcy Warszawy to wzór do naśladowania, uwielbiam zagłębiać się w ich historie. Co roku staram się wysłać kilka kartek, rok temu napisałam nawet list. W tym roku robię to znowu. Czasu jest tak niewiele, dużo żyjących Powstańców z biegiem lat odchodzi na wieczną wartę. Póki żyją pokażmy im, że pamiętamy. A kiedy przyjdzie ten smutny czas, że nie będzie już ani jednego żywego świadka tamtych strasznych wydarzeń pamiętajmy o nich. Pamięć nie może zginąć, młode pokolenia muszą znać historię i prawdę. Każdy Polak/ każda Polka musi wiedzieć kiedy wybuchło Powstanie Warszawskiego, dlaczego do tego doszło. Kto był katem a kto ofiarą. Nie bójmy się głośno mówić o agresji Niemiec w czasie II wojny światowej a także agresji Rosji Radzieckiej. Bądźmy dumni z tego, że jesteśmy Polakami, szanujmy nasz hymn, flagę, religię, tradycje i zwyczaje. Zawsze ilekroć ktoś obraża nasz kraj podejdźmy do tej osoby i postarajmy się jej uzmysłowić ile pokoleń Polaków musiało przelać krew by z tej krwi wyrosła wolna i niepodległa Polska.  W akcję BohaterON zaangażowali się też aktorzy : Antoni Pawlicki, Agnieszka Więdłocha, Magdalena Różdżka czy Maciej Zakościelny. Cieszy mnie bardzo, że sławne osoby promują tak piękną akcję. To wspaniałe, że sami w sobie mają tak wielkiego ducha patriotyzmu i zarażają nim innych.

 Strona główna | Bohateron

Na zakończenie jeszcze raz zachęcam Was do wzięcia udziału w akcji BohaterON. To tak niewiele, a może wywołać uśmiechy na buziach naszych kochanych Powstańców Warszawy którym dobry Bóg dał szansę dożyć naszych czasów i opowiedzieć nam jak to wszystko wyglądało. Mnie samą cieszy ogromnie to, że urodziłam się 54 lata po Powstaniu Warszawskim. Teraz mam 22 lata a dużo Powstańców na szczęście jeszcze żyje i mam szansę poznać ich historie, mam też ciche marzenie wziąć kiedyś udział w spotkaniu z jednym z nich a także w koncercie „ Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki” oraz w godzinie „W” w Warszawie. Ot takie małe marzenia, ale są. Może kiedyś uda mi się je spełnić.


❤❤❤


33 komentarze:

  1. Bardzo wartościowa akcja. Niewiele od nas wymaga, a oddaje nas szacunek i pamięć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniała akcja.
    Oni walczyli dla nas, a teraz my powinniśmy im się odwdzięczyć choćby biorąc udział w tej wspaniałej inicjatywie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi przykro ,z powodu choroby i życzę Ci jak najszybszego powrotu do zdrowia 😘
    Ja też nienawidzę chorować , aczkolwiek u mnie jest to spowodowane czymś innym a mianowicie moja bakteriofobia...
    O akcji już sporo słyszałam i bardzo mi się ona podoba ☺
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj już nieco lepiej się czuję, bo antybiotyk zaczyna działać :) Dziękuję Ci bardzo <3
      Chyba nikt nie lubi chorować :D
      Super :)

      pozdrawiam także

      Usuń
  4. Niesamowita akcja, ciesze się, że mogłam się o niej od Ciebie dowiedzieć :) Takie coś jest potrzebne by szerzyć wiedzę, rozwijać patriotyzm i nieść pomoc :)
    A Tobie Kochana szybkiego powrotu do zdrowia życzę, żebyś się jeszcze mogła nacieszyć tymi słonecznymi dniami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo się cieszę <3 Zgadzam się :)
      Dziękuję CI bardzo <3 Każde dobre słowo poprawia mi nastrój, każde miłe komentarze dają mi wiele radości <3

      Usuń
  5. Świetna akcja :) Życzę Ci dużo zdrówka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Co roku biorę udział w tej akcji, piękna sprawa!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo wartościowa akcja, w której dobrze byłoby wziąć udział. Współczuję Ci tego przeziębienia :( życzę szybkiego powrotu do zdrowia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się i zachęcam Cię do wzięcia udziału :) No nie za fajnie jest, ale z dnia na dzień jest nieco lepiej już. Dziękuję <3

      Usuń
  8. Wspaniała akcja! Staram się uczyć moje dzieci szacunku do historii. W zeszłym roku wysłaliśmy kartkę. W tym roku mieliśmy jechać na obchody, żeby pokazać dziewczynom ten klimat, odwiedzić Powązki, ale niestety przez pandemię zrezygnowaliśmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to :) Ooo wspaniale :) Najlepiej od małego uczyć dzieci historii Polski :) Ja kiedyś w swoje też będę zaszczepiać miłość do ojczyzny :) Szkoda, że się nie udało, ale na pewno w przyszłym roku weźmiecie udział :)

      Usuń
  9. Wspaniała akcja,bo już o historii wielu ludzi zapomina ...

    OdpowiedzUsuń
  10. Super ze są takie akcje ;) trzeba mówić o tym głośno .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda :) Trzeba szerzyć wiedzę o naszej historii :)

      Usuń
  11. Musimy pamiętać ile im zawdzięczamy .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. otóż to :) a zawdzięczamy im naprawdę wiele :)

      Usuń
  12. Akcja bardzo ciekawa. Szkoda że nie mam na nic ostatnio czasu. Takie momenty są najlepsze tym bardzjie jak przekazujesz radość takim osobom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto znaleźć chwilę i wysłać chociaż jedną kartkę ;) Czas się zawsze znajdzie jeśli się chce ;))

      Usuń
  13. Też w piątek złapało mnie niezłe przeziębienie i okropny ból gardła, więc cały weekend spędziłam w łóżku,
    a przy tych upałach to nie było łatwe. Na szczęście to przeziębienie było tylko kilku dniowe i już mi przeszło, więc się cieszę :D Tobie życzę dużo zdrówka jeśli jeszcze nie wyzdrowiałaś ;p Kampanię BohaterON jak najbardziej znam i popieram :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby lato a przeziębienie łapie nie wiadomo kiedy. Ja wczoraj nieco lepiej się poczułam to i wyszłam na dwór a dzisiaj znowu gorzej :( Dziękuję Ci za życzenie mi zdrowia, przyda się :)

      Świetnie, czyli tak jak ja :)

      Usuń
  14. Takie akcje są ważne dla wielu osób.

    OdpowiedzUsuń

Witaj, cieszę się, że tutaj jesteś i bierzesz udział w komentarzowej konwersacji. Jednak pamiętaj o jednym: Jeśli jesteś blogerem liczę na to, że napiszesz więcej jak jedno słowo. Dziękuję Ci za poświęcony czas. Odwiedzam blogi komentujących.

POLECANE WPISY